Poređenje proizvoda ( od 3 )

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD MACRO


Specifikacije:

  • Žižna daljina: 16-300mm
  • Maksimalni otvor blende : F/3.5-6.3
  • Kontrukcija (elemenata/grupa): 16/12
  • Optička stabilizacija slike
  • Broj listića blende: 7
  • Minimalna fokusna distanca: 39cm
  • Maksimalno uvećanje: 1:2.9
  • Promer filtra: 67mm
  • Dimenzije ( širina / dužina ): 75 x 99.5 mm
  • Težina: 539g

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD MACRO je novi ultrazum objektiv poznatog proizvođača iz Japana. Zamišljen je kao idealni all-round objektiv sa koji će biti moguće snimati kako pejzaže i arhitekturu tako i zivotinje u prirodi i različite udaljene scene na otvorenom terenu. Dakle idealan turistički objektiv. Ono što je neizbežno kod objektiva ovako velikog raspona su kompromisi po pitanju optičkog kvaliteta. Međutim kao što ćemo videti u nastavku testa kod Tamrona ovi kompromisi nisu veliki i on omogućava sasvim zavidne optičke karakteristike u tele delu svog opsega. Objektiv poseduje ultratih i brz autofokus motor i optičku stabilizaciju slike. Namenjen je fotoaparatima sa APS-C senzorom i njegova žižna daljina (ekvivalentna full-frame formatu) na Canon sistemu (krop faktor 1.6x) iznosi 25.6-480mm.

Objektiv je prilično robusne izrade, napravljen od kvalitetna plastike sa preciznim spojevima. Zum prsten je dobro utegnut ali i sasvim dovoljno "mekan" za lagano i precizno zumiranje:


U kompetu dobijamo i zonericu:


Bajonet je metalni:


Pohvaljujemo prednji poklopac sa hvataljkom u sredini što olakšava njegovo skidanje i stavljanje dok je na objektivu zonerica:


Objektiv poseduje full-time ručni fokus i skalu udaljenosti:


... zatim prekidač kojim se zaključava zum prsten...


... i dva prekidača kojim se bira ručni ili auto fokus kao i uključuje/isključuje optička stabilizacija slike:


Optičke karakteristike:

Prelazimo na proveru optičkih mogućnosti objektiva. Raspon objektiva je zaista veliki i pokriva veliki broj različitih situacija. Sledi primer kojim ćemo ilustrovati domet Tamrona 16-300:

16mm kadar


kadar sa iste pozicije na 300mm


Prvo ćemo proveriti izobličenja na različitim žižnim daljinama. Udaljenost zida je 1.5m od fotoaparata. Na 16mm primećujemo bačvastu distorziju karakterističnu za sve širokougaone objektive dok povećavanjem žižne daljine izobličenja prelaze u jastučastu distorziju koja polako nestaje kako se približavamo tele kraju objektiva.

16mm


35mm


100mm


300mm


Oštrinu i rezoluciju objektiva standardno proveramao na tri test kadra različito udaljena od fotoaparata. Prvi i najbliži kadar je upravo zid sa prethodnih primera za distorziju. Za test je korišten fotoaparat Canon EOS 600D.

100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


100% kropovi iz ugla kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


Rezultati su bolji na širem delu objektiva gdje je oštrina dobra i pri skroz otvorenoj blendi, dok u je tele području potrebno malo zatvoriti blendu da bi se dobila zavidna oštrina.

Drugi test kadar će nam pokazati kako se objektiv ponaša na srednjim udaljenostima:

test kadar na 16mm


100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


100% kropovi sa ivice kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


Dakle ponovo vidimo da je objektiv na širem delu vrlo oštar u sredini kadra na svim blendama, dok u tele području od 100mm do 300mm skroz otvorene blende ima prosečnu oštrinu a zatvaranjem blende ista se popravlja. Ivice kadra su sasvim pristojne oštrine za objektiv ovog tipa uz pojačane hromatske aberacije pri većim otvorima blende koje se mogu smanjiti pri razvijanju raw fajla.

Treći test kadar je najudaljeniji motiv.

kadar na 16mm


100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


100% kropovi sa ivice kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


Rezultati su slični kad kod prethodnog test primera s time što ovde pri velikim žižnim daljinama primećujemo standardnu pojavu za tele objektive gde objektiv hvata "treperenje u vazduhu" i gubi oštrinu i rezoluciju.

Prelazimo na proveru otpornosti objektiva na različite refleksije kao što su flare i ghosting. Ovakve refleksije se obično pojavljuju kada u kadru ili blizu ivice kadra imamo jak izvor svetla ili kada u kadru imamo tačkaste izvore svetla.

Pri test kadar je situacija sa suncem u kadru i blizu ivice kadra. Tamron 16-300 se prilično dobro nosi sa ovakvim situacijama s obzirom da širokougaoni objektivi obično mogu imati dosta problema u ovakvim situacijama.

16mm F/3.5


16mm F/7.1


Situacija u kojoj je se sunce nalazi blizu ivice kadra, 82mm F/5.6:


82mm F/8


300mm F/6.3


300mm F/9


Slede primeri sa noćnom scenom sa više izvora svetla ulične rasvete. Primećujemo neznatnu pojavu "duhova" oko izvora svetla što je normalno za sve ultrazum objektive pogotovo ako su izvori svetla bliže ivicama kadra:

16mm F/3.5


16mm F/5.6


16mm F/8


Na sledećem primeru ćemo videti tačkaste izvore svetla u kadru:

16mm F/3.5 kadar


100% krop


16mm F/5.6 kadar


100% krop


100mm F/5.6 kadar


100% krop


100mm F/8 kadar


100% krop


300mm F/6.3 kadar


100% krop


300mm F/9 kadar


100% krop


Vinjetiranje je nešto izraženije pri skroz otvorenoj blendi na širem i na tele kraju raspona dok se zatvaranjem blende smanjuje. Na sredini raspona vinjetiranje je slabo izraženo i pri skroz otvorenoj blendi. Slede primeri:

16mm F/3.5


16mm F/8


100mm F/5.6


300mm F/6.3


300mm F/9


Optička stabilizacija slike je veoma bitna na objektivima sa velikim rasponom. Bez nje je vrlo teško fotografisati u tele području gde nam je zbog nevelikog maksimalnog otvora blende potrebno mnogo svetla za dovoljnu brzinu zatvarača koja će nam omogućiti oštar snimak a to često nije slučaj. Stabilizacija na Tamronu radi vrlo dobro, nakon što okidač pritisnemo do pola sistem za stabilizaciju vrlo brzo smiruje sliku i omogućava nam kako da dobijemo oštre snimke sa dužom ekspozicijom tako i lakše kadriranje na većim žićnim daljinama jer se kadar u tražilu "ne trese".

Stabilizaciju smo testirali na dva krajnja položaja objektiva 16mm i 300mm.

test kadar na 16mm


Rezultati testa na 16mm su sledeći:

- pri ekspoziciji za jednu blendu dužoj od potrebne kada je stabilizacija isključena postiže se u 100% slučajeva oštar snimak, pri dve blende 90%, pri tri blende 70% dok pri četiri blendi dužoj ekspoziciji procenat uspešnosti je oko 20%.

Prvi snimak (ekspozicija 1/25s) je načinjen sa najmanjom brzinom zatvarača potrebnom za oštru sliku bez korišćenja stabilizacije i služi nam kao reper za oštrinu pri dužim ekspozicijama:

(kliknuti za sliku za 100% uvećanje)


Rezultati testa na 300mm su sledeći:

- pri ekspoziciji za jednu blendu dužoj od potrebne kada je stabilizacija isključena postiže se u 100% slučajeva oštar snimak, pri dve blende 80%, pri tri blende 30% dok pri četiri blendi dužoj ekspoziciji procenat uspešnosti je oko 10%.

Prvi snimak (ekspozicija 1/500s) je načinjen sa najmanjom brzinom zatvarača potrebnom za oštru sliku bez korišćenja stabilizacije i služi nam kao reper za oštrinu pri dužim ekspozicijama:

(kliknuti za sliku za 100% uvećanje)


Zahvaljujući velikoj maksimalnoj žižnoj daljini Tamron 16-300 je moguće koristiti za fotografisanje životinja u prirodi. Autofokusni sistem je brz i tih i na testu se pokazao sasvim dobro u kombinaciji sa Canonom 600D. Sledi nekoliko primera sa 100% kropovima:

300mm, iso400, 1/200s, F/8


100% krop


300mm, iso200, 1/125s, F/8


100% krop


300mm, iso400, 1/250s, F/8


100% krop


238mm, iso400, 1/1250s, F/8


100% krop


Zaključak testa:

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD MACRO je vrlo dobar ultrazum objektiv sa sasvim solidnim optičkim mogućnostima na dužem kraju svog raspona. Autofokus je brz a optička stabilizacija radi veoma dobro. Naširem delu rasponu je veoma oštar i pri skroz otvorenoj blendi. Ultrazum objektivu koji ima dobru oštrinu i potpuno je upotrebljiv na čitavom rasponu nije previše zahvalno navoditi mane ali možemo istaći pojačane distorzije i hromatske aberacije bliže ivicama kadra i u kontra svetlu kao nešto što je neizbežan kompomis velikom rasponu.

Tekst i fotografije: Mladen Mitrinović