Poređenje proizvoda ( od 3 )

Tokina AT-X PRO SD 12-24 F4 (IF) DX II


Specifikacije:

  • Žižna daljina: 12-24 mm
  • Raspon otvora blende: F4-F22
  • Konstrukcija (elemenata/grupa): 13/11
  • Prečnik filtra: 77mm
  • Broj listića blende:9
  • Maksimalno uvećanje: 1:8
  • Minimalna fokusna distanca: 30cm
  • Dimenzije: 8.38 x 8.89 cm
  • Težina: 570g

Tokina 12-24 II je unapređena verzija poznatog Tokininog ultraširokog objektiva namenjenog fotoaparatima sa APS-C senzorom. Za razliku od prve verzije ovog objektiva poseduje tiši i brži AF motor kao i unapređene premaze koji bolje redukuju flare i ghosting refleksije pri fotografisanju. Pred nama na testu je verzija objektiva za Canon sistem.

U kompletu dobijamo zonericu i naravno oba poklopca:


Izrada objektiva je kao i kod prethodnika na visokom nivou, kvalitet materijala i preciznost izrade zaslužuju pohvale. Po tom pitanju objektiv nimalo ne zaostaje za Canon i Nikon konkurentima kao što su Canon EF-S 10-22 f/3.5-4.5 USM i Nikon 12-24mm f/4G IF-ED AF-S DX.

Bajonet je metalni:


Objektiv poseduje dva prstena - za zumiranje i za ručni fokus, kao i skalu fokusne udaljenosti:


Prebacivanje iz autofokusa u ručni fokus vršimo povlačenjem fokus prstena prema aparatu:


Optičke karakteristike:


Za početak proveravamo geometriju objektiva. Karakteristika svih širokougaonih objektiva je da pokazuju određen nivo izobličenja pogotovo na širem kraju koja se postepeno smanjuju kako se povećava žižna daljina. Ipak kod Tokine 12-24 II izobličenja nisu previše izražena. Uočavamo bačvastu distorziju na 12mm koja na 24mm postaje praktično neprimetna.

12mm


18mm


24mm


Proveru oštrine započinjemo uopravo na motiva sa prethodnih primera. Dakle zid na udaljenosti 1m od objektiva. Iz primera koji slede možemo zaključiti da je oštrina u sredini kadra odlična i na skroz otvorenoj blendi dok je očekivano u samim uglovima lošija i popravlje se zatvaranjem blende.

00% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


100% kropovi iz ugla kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


Sledi drugi test motiv "na srednjoj udaljenosti":

test kadar na 12mm:


100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


100% kropovi sa ivice kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


Uočavamo pojavu hromatskih aberacija na veoma kontrastnim ivicama bliže krajevima slike, ipak ovakve aberacije se lako mogu korigovati pri razvijanju RAW fajla. Oštrina i rezolucija su ponovo odlični u centru kadra i solidni pri ivicama.

Treći test primer je motiv na udaljenosti koji na skali distance objektiva odgovara oznaci za beskonačno.

Test kadar na 12mm:


100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


100% kropovi sa ivice kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


Sada prelazimo na primere kojima ilustrujemo ponašanje objektiva u situacijama kada u kadru imamo jake izvore svetla kao i kada imamo tačkaste izvore svetla u kadru.

Prvo slede primeri sa suncem u kadru i blizu ivice kadra. Na njima možemo videti da je objektiv veoma otporan flare tj. refleksije koje se mogu javiti u ovakvim situacijama:

12mm




24mm






Slede primeri u kojima u kadru imamo tačkaste izvore svetla.

Test kadar na 12mm:


100% krop pri blendi f/4:


100% krop pri blendi f/8:


Test kadar na 24mm:


100% krop pri blendi f/4:


100% krop pri blendi f/8:


Rezultati su veoma dobri, nema pojave ghosting-a oko izvora svetla osim neznatno pri skroz otvorenoj blendi na 24mm.

Još jedna teška situacija za svaki širokougaoni objektiv je kada u kadru ima više jakih izvora svetla kao što je npr. ulična rasveta. Slede primeri na kojima možemo videti neznatnu pojavu ghosting-a oko izvora svetla:

12mm f/4


12mm f/8


24mm f/4


24mm f/8


Za kraj testa proveravamo količinu vinjetiranjama po uglovima kadra. Vinjetiranje je uobičajeno za sve širokougaone objektiva pa ni Tokina 12-24 II nije izuzetak. Ono ipak nije previše izraženo i pritvaranjem blende se smanjuje.

12mm f/4


12mm f/8


24mm f/4


24mm f/8


Kao zaključak testa reći ćemo da Tokina 12-24 II zadržava odlične optičke karakteristike prethodnika u centru kadra i nešto lošije pri ivicama. Autufokusni motor radi brzo i tiho a novi premazi koji su objektivu dodati u odnosu na prvu verziju neznatnu smanjuju osetljivosti objektiva na flare i ghosting refleksije. Uzimajući u obzir cenu Tokina predstavlja kvalitetnu alternativu Canon i Nikon konkurentima.

Tekst i fotografije: Mladen Mitrinović